מה קורה אצלנו בבית הספר
דבר מועצת תלמידים
השנה קיבלנו במה ואנו מנצלים אותה לטובת רווחת תלמידי בית הספר…..עשינו במהלך השנה כמה הפסקות פעילות למשל בחנוכה, עשינו עמדות משחקים, הכנו ספינג'ים וחילקנו אותם ברחבי בית הספר.
לכל חג אנחנו מנסים להתאים את הפעילות הכי מתאימה וכיפית. את יום האהבה האחרון חגגנו בבית הספר עם דוכן גדול ומושקע מלא במתנות ומתוקים שיתאימו במיוחד לאנשים שאנחנו אוהבים. בנוסף, שידרנו ברדיו "על הגל" במקביל הקדשות שירים וברכות לחברינו כדי לאחל להם יום אהבה שמח וכמובן שגם עשינו עמדת ברכות בכתב שחילקנו לכולם ועמדת איפור פנים וקעקועים.
לקראת פורים אנחנו עורכים בבית הספר ימים שונים, כמו: יום פיג’מות, יום ההפכים, יום הכן, יום הצבע ויום התחפושות המוזרות. ב 5.3.2023 יום ראשון תערך פעילות לפורים ששווה מאוד לחכות לה .
סיורי מגמות…. מה היה לנו?
מידע ונתונים:
המרכז למחקר וידע של עיריית תל אביב אירח את תלמידי י' של מגמת מידע ונתונים. מנהלת המחקר לאה אשוח ורכז הסקרים והמחקרים הסבירו אילו נתונים המרכז אוסף וכיצד עבודתם משפיעה על פני העיר ועל תושביה. בנוסף הציגו לנו את הפרויקט החדש ״תיק שכונה״ שעדיין לא חשוף לעיני התושבים. וחלק מהתלמידים אף קיבלו קצת עזרה בנושא איסוף הנתונים לעבודות החקר שלהם.
כמו כן ערכנו סיור בחברת הייטק מאנדיי בתל אביב. מנכ"ל החברה הכיר לנו את סביבת העבודה, חדר מוסיקה, חדר שינה, חדר כושר, חדרים לישיבות, בר. לאחר מכן הסביר על החברה ועל ניתוח נתונים במצגת והציג שאלות מאתגרות לתלמידים. היה מעניין מאוד, קבלת פנים חמה, כולל כיבוד ומתנות קטנות לכל התלמידים בסוף הסיור.
פעילות נוספת שהייתה אצלנו בהדסה נעורים סדנא של עמית וורגפט yes or know שהייתה מוצלחת מכל הבחינות. עמית הצליח לעניין ולרתק ולאתגר את התלמידים במשך 3 שיעורים רצופים. התלמידים לא רצו לסיים ובקשו להמשיך.
החידות משלבות את הנושאים של המגמה כמו חיפוש מידע, מידע מובנה ובלתי מובנה, מידע סמוי וגלוי, בינה מלאכותית ועוד. והחידות גם בנויות בצורה שמאפשרת גם להתאמץ ולחשוב וגם להצליח לגלות ולא להתייאש וגם לקבל הרבה ידע כללי על הדרך. בקיצור יש עניין והנאה, יש תחרות, יש פרסים, ויש הרבה מידע וידע.
מגמת מכטרוניקה
תלמידי מכטרוניקה ערכו סיור במדעטק חיפה ושם נחשפו לחומר הנלמד בכיתה בצורה מוחשית. התנסו בהפעלת רובוט שמזהה מוקשים, חזו במופע של רובוט מדבר ורוקד, הפעילו ושיחקו במתקנים, ולסיום ערכו סיור במוזיאון, שלדעתם היה קצר.
התלמידים מאוד נהנו, ולא רצו לצאת עד שהובטח להם חזור בשנית.
עבודות גמר
השנה הסתיימו 6 עבודות מחקר ברמה של 5 יחידות לימוד והעבודות הוגשו לפני יומיים למשרד החינוך.
התלמידים שהשתתפו ונושאי המחקר :
בואר נהוראי, י"ב 2, חקר יעילות אצטלנים כמסנני זיהום במים.
הרדוף ענבר, י"ב 1, בדיקת בריאות המערכת האקולוגית באסטואר נחל אלכסנדר.
טרגובוב סטלה, י"ב 2, בחינת עדיפויות מזון של ספוגי ים.
מסיקה ליאם, י"א 1, משחק פינג-פונג במציאות רבודה.
ספיצין סווה י"א 5, השוואת שיטות אנטי-פאולינג למניעה צימדה ימית.
קפלון עידן, י"ב 1, מציאת אסטרטגיה באלגו-טריידינג.
חניכת הכיתה האימרסיבית
בימים אלה הסתיימה הבניה של הכיתה האימרסיבית במרכז הטכנולוגי של הדסה נעורים. בכיתה זו התלמידים מוקפים בתמונות וצלילים וניתן לקחת אותם לכל מקום ללא גבולות של זמן, גודל ומרחב. הכיתה יכולה לשמש לביצוע מסעות לתקופת התנ"ך, ביקור באושוויץ או מסע במערכת העיכול.
בנוסף לתכנים שכבר קיימים צוות מדעים והיזם עובדים על תכנים חדשים וחדשניים בתחום האקולוגיה.
פעילות מדעית – כיתה ט'
משרד החינוך הכריז כי נושא השנתי הוא הצלת מזון (בהתאם לאחד מכיווני אג'נדה 2030 – ייצור נבון וצרכנות נבונה (סעיף 12).
תלמידי כיתות ט' מתכוננים בשיעורי מדעים לתחרות ארצית יריד משימות חקר ופתרון בעיות טכנולוגיות ומרתון ארצי "אגריטון" בחסות המנהל לחינוך התיישבותי. הלמידה היא למידה חווייתית ולרוב – בדרך של התנסות מעשית בחדר מדעים.
כל הניסויים וההדגמות השנה מכוונות לנושא מרכזי של הצלת מזון. למעשה, התלמידים מבצעים מחקרים קטנים וממושכים בשיטה של ביוטכנולוגיה וטכנולוגיה של המזון על מנת לבדוק שיטות להארכת חיי מדף של המוצרים או למצוא פתרון לעודפים של מזון שעתידם להגיע לאשפה ולהגדיל את כמויות פסולת אורגנית וכיוצא מכך – לסכן את עולם בכמות נוספת של גזי חממה (מתאן).
חינוך גופני
את שנת הלימודים פתחנו באימוני כוח בחדר הכושר ובאימונים פונקציונליים בחדר הג'ודו.
כשעומסי החום התפוגגו ירדנו לים לריצות והליכות ספורטיביות לאורך החוף ובאצטדיון האתלטיקה התחלנו בתרגול מיומנויות שונות ושיפור הכושר הגופני. את ימי החורף היבשים ניצלנו למשחקי נופש, טניס, כדורעף, כדורגל, בדמינטון, פריזבי ועוד… ובימים הגשומים התקיימו אימוני in-door בחדר הכושר, בכיתות הלימודיות ובחדר הג'ודו. השנה התחלנו לראשונה בתיאום פגישות פרטניות לבניית תכניות אימון והכוונה תזונתית לכל תלמיד המעוניין על פי צרכיו ושאיפותיו. במטרה לקדם פעילות גופנית במהלך ההפסקות שדרגנו את פינת הפרלמנט על ידי הצבת רשת כדור עף והצבת שולחנות פינג-פונג ברחבי בית הספר.
בהפסקות פעילות, בפעילויות לקראת חגים ובחלק משיעורי חנ"ג הופכת פינת הפרלמנט לפינה ספורטיבית הכוללת כדורעף, פריזבי, קט-רגל, טניס שולחן ובדמינטון כל זאת במטרה להנחיל פעילות גופנית כחלק משגרת היום בבית הספר.
מייד לאחר חופשת פורים תתקיים אליפות האתלטיקה של החינוך ההתיישבותי בכפר בה יתחרו כ-30 תלמידים מבית הספר. בנוסף תצא נבחרת של 12 בנים ובנות לאליפות מרוצי שדה בגבעת חיים. לפני חופשת הפסח יתקיים יום גיבוש ספורטיבי לתלמידי נעל"ה במסגרתו הם יצטרכו להתמודד עם אתגרים פיזיים תוך דגש על שיתוף פעולה קבוצתי. לאחר חופשת הפסח נערוך יום גיבוש ספורטיבי נוסף לשכבת ט' וי'.
במסגרת למידה מבוססת פרויקטים במגמת חינוך הגופני משדרים שניים מתלמידי המגמה, רון קודן ויהודה אדרי תוכנית רדיו "להתחטב מהאוזניים" המבוססת על עבודת החקר שלהם ועל הידע אותו צברו בלימודי המגמה.
מגמת קולנוע – סדנת איפור לכיתות י'-י"א
סדנת איפור חווייתית בסימן איפור אפקטים נערכה לתלמידי המגמה. התלמידים למדו בקצרה על אודות איפור קולנועי, בדגש על איפור פציעות, אופרו על ידי מדריך הסדנה באיפורי פציעות הלקוחים מעולם סרטי האקשן, איפרו אחד את השני ולבסוף צילמו סרטון כשבשיאו חוו לכאורה רעידת אדמה. החוויה בהחלט הייתה מגוונת: התנסות באיפור, עבודת צוות ושיתוף פעולה ולקינוח התנסות במשחק מול מצלמה.
הילדים שיתפו כי נהנו מאוד מהסדנה ממגוון סיבות: לצאת משגרת הלימודים הרגילה, להיחשף לפן קולנועי שלא הכירו (איפור בסרטים), להתאפר בעצמם ולאפר את החברים, להשתתף בסרטון וליצור אותו בעצמם, לצחוק ביחד. הם הוסיפו שדווקא באיפור הפציעות היה משהו מרגיע ומצחיק שגרם להם להשתחרר ופשוט ליהנות.
לטיול יצאנו….
שכבת ט' יצאה לטיול שנתי בגליל, ביום הראשון התחלנו בגליל המערבי במערת קשת והלכנו בנחל שרך ובצת, המסלול היה מוצל ומהנה, נתן לנו טעימה מהנופים היפים בגליל. לקראת הערב הגענו לאכסניית אנ"א פקיעין, שם אכלנו ארוחת ערב וסיימנו את היום בפעילות גיבוש שכבתית ביום השני נסענו להר מירון, שם עשינו את מסלול שביל הפסגה וירדנו לחרבת חוממה. בדרך היו נופים מרהיבים, ושיחקנו משחקי חברה כיפיים בעצירות.
לאחר מכן, חזרנו לפקיעין, עברנו דרך המערה שבה הסתתר רבי שמעון בר יוחאי יחד עם הבן שלו כ 13 שנה. משם המשכנו למעין של פקיעין שנמצא בכיכר המרכזית של הכפר. ביקרנו גם בבית הכנסת העתיק ובבית משפחת זינאתי, אחת משלושת משפחות הכוהנים שהיו בבית המקדש בירושלים והתיישבו אחרי החורבן בפקיעין, צפינו במופע אורקולי המתאר את הסיפור המעניין על ידי אחד מבני המשפחה.
לסיום נסענו לשמורת טבע לאכול פלאפל טעים וטרי במיוחד שהוכן על ידי תושבי האזור. הטיול היה מקסים, מעשיר, הילדים נהנו והתגבשו כשכבה אחת. מחכים בקוצר רוח לטיול הבא.
שכבת י"א בשבוע גדנ"ע…
שכבת י"א יצאה לשבוע גדנ"ע בבסיס צלמון, התלמידים עברו במשך 5 ימים אימונים שונים, התמודדו עם שגרה צבאית והצליחו לחוות את האימון כראו וללא עבירות משמעת. בטקס הסיום דיברו המפקדים על שבוע מוצלח והחמיאו לתלמידים המצטיינים.
כמו כן תלמידי שכבת י"א עברו סדנת הכנה לקראת צו ראשון, שכבת ט'-י' עברו סדנא אלכוהול ושיח מאפשר על מין ומיניות, כמו כן השנה החלה שכבת י במעורבות חברתית , הם שמעו את יניב שגיא בהרצאה "מאדישות אישית למעורבות חברתית" , מה המשמעות של נתינה ? ומה קורה לך שאתה יוזם ועושה למענך ולמען החברה?
עוד מצפה להם סדנא בנושא תזונה ובריאות ולמה כדאי לנו להימנע מעישון? תלמידי שכבת י' החלו ללמוד גם לקראת תיאוריה,
ובהמשך מצפה לנו גיחה לכיתות ט'-י'.
כנס מורים עולים
בחודש מרץ התקיים כנס ארצי למורים עולים של משרד החינוך. טטיאנה והמורות קטרינה ואוקסנה התרגשו מאוד והציגו בעברית את הסיפורים האישיים שלהן ואת תהליך הקליטה בהדסה נעורים.