מרחב החי הדסה נעורים

אודות
מרחב החי הדסה נעורים הינו מקום לרווחת בעלי החיים ובני האדם. מקום המהווה מודל לטיפול הדדי המתבסס על עקרונות יסוד של יחס נאות לבעלי חיים המתבטא ברווחה גופנית ונפשית.
עקרונות הבסיס ליחס כלפי בעלי-החיים במרחב החי הדסה נעורים –
- מרחב החי משמש בית לבעלי-חיים שאין להם אפשרויות טיפוליות אחרות, והיחס אליהם הוא מיטיב.
- בעלי-חיים במרחב החי מקבלים טיפול אישי מותאם למצבם, ואת מקסימום התנאים לרווחתם.
- מגע או קירבה לבעלי-החיים יעשה במידה ובעל-החיים יוזם ומאפשר זאת ולא בכפייה.
- מרחב החי מגביל את מספר בעלי-החיים שהוא מאכלס כדי להימנע מצפיפות הפוגעת ברווחתם.
- בעלי-חיים שאפשר לשחרר בתום תקופת שיקומם – משוחררים לטבע; בעלי-חיים שאפשר למסור לאימוץ בתנאי רווחה – נמסרים לאימוץ.
- במרחב החי לא מתבצעת קנייה או מכירה של בעלי-חיים.
- במרחב החי לא מתבצע ניוד של בעלי-חיים למטרת טיפול במטופלים, אלא רק למטרות טיפוליות בבעלי-החיים.

פינות חי נתפסות כדרך טובה להכיר בעלי חיים ולעורר בתלמידים רגשות חיבה, אמפטיה ואחריות כלפיהן – חלק מזה אכן מתרחש אך בנוסף המסר המועבר מפינות חי הוא שהחזקת בעלי-חיים בשבי היא לגיטימית, וניצולן למטרות חינוך הינו מוצדק. אם החיות נקנו עבור פינת החי וחיות שמתו "מוחלפות" בידי אחרות – התלמידים מקבלים מסר כי חיות הן סחורה בת תחליף וההתייחסות אליהן היא כאל אובייקט.
כדי שמרחב החי יהיה ראוי מבחינה מוסרית וחינוכית חשוב לבסס בקרב התלמידים את ההבנה כי לא מדובר בכליאת חיות כדי לספק עניין בידורי או חינוכי אלא מדובר במרחב שהינו בית עבור בעלי החיים הנמצאים בו. אלה יהיו חיות שאינן יכולות לשוב לטבע ומרחב החי משמש כבית עבורן וחיות פצועות שזקוקות לשיקום עד שחרורן חזרה אל ביתן הטבעי.

שעות לביקור במשק אדם חיה סביבה
ימי ראשון – חמישי : 8:00-13:00, 14:00-17:00
לבירורים נוספים: meshek@neurim.org
למרחב החי בכפר הנוער הדסה נעורים פרויקטים רבים הנוגעים ליחסי אדם-חיה ורווחת בעלי חיים.
מרחב החי מקיים שיתופי פעולה עם –
בית החולים לחיות בר של הספארי – מרחב החי מקיים פרויקט עם בית החולים לחיות בר של הספארי. בפרויקט זה צבים ארץ ישראלים וקיפודים אשר הגיעו לבית החולים ועברו שם טיפול לאחר פציעה או מחלה, מגיעים למרחב החי להמשך טיפול ושיקום עד לשיקום מלא והחלמה. לאחר ההחלמה הם משוחררים לטבע בו נמצאו. תהליך השיקום נעשה כפרויקט משותף יחד עם תלמידי הדסה נעורים.


התוכנית ללימודי טיפול רגשי הנעזר בבעלי חיים במודל טיפול הדדי של מכללת אורנים בקמפוס הדסה נעורים – מרחב החי משמש כמקום חינוכי וטיפולי עבור התכנית ללימודי טיפול רגשי הנעזר בבעלי חיים. סטודנטים אשר לומדים בתכנית מקיימים את העבודה המעשית שלהם (פרקטיקום) במרחב החי עם תלמידי כפר הנוער. מטרת התכנית הינה להכשיר אנשי מקצוע לעבודה טיפולית-רגשית בדגש על רווחת בעלי חיים, תרומתם של בעלי החיים לתהליך הפסיכותרפיה בהתבסס על הגישה הדינמית.



פרויקטים נוספים המתקיימים במרחב החי –
פרויקטים לרווחת בעלי חיים
ישנם בעלי חיים שונים במרחב החי אשר זקוקים לבית הולם וראוי יותר עבורם. אנו עסוקים רבות בהפיכת פינת החי למרחב חי הנותן רווחה גופנית ורגשית עבור בעלי החיים המתגוררים בו.
פרויקט 'רפי'

כשהתחלנו את העבודה במרחב ראינו את רפי – נחש פיתון מתכדר אשר נמצא בטטריום קטן לגופו, ללא גירויים מספקים ומספק עבור הבאים תצוגה לצפייה בנחש. עלו בנו כמה שאלות בנושא זה –
האם טוב לו היכן שהוא נמצא? האם הוא מקבל חיים ראויים ומספקים?
מה העבודה החינוכית והערך החינוכי בלראות נחש בטטריום כתצוגה?
כיצד יכול לחיות נחש במרחב חי השואף למודל הדדי ורווחת בעלי חיים?

בהתחלה חשבנו שיהיה נכון למסור את רפי למישהו אחר, שייתן לו בית טוב יותר וחיפשנו עבורו בית מתאים. אך עם החיפושים הבנו שגם אם נעביר אותו למקום אחר, לא נפתור את הבעיה אלא היא רק תתרחק מאיתנו.
התחלנו לחשוב על מבנה אחר שיהיה טוב עבור רפי. מקום שבו הוא יוכל לחוות גבהים שונים, מרקמים, יכולת תנועה, ויחד עם זאת הוא יוכל להתאסף, להתכדר ולנוח במקום מסתור כשיחפוץ בכך.
במרחב החי היה מבנה אחד יחסית גדול שרפי יכול לגור בו, אך הוא היה בצמוד למבנה אחר שחיים בו החמוסים שלנו, אוליבר ושנטי.
תהינו –
האם יכולים לגור נחש וחמוסים בצמידות כזאת מבלי שייגרם להם נזק או לחץ?
החלטנו לנסות, אך לבדוק את האפשרויות השונות לפי תוכנית עם שלבים ארוכים:
- העברנו את הטרריום מחדר התצוגה שהיה קיים בפינת החי למבנה החדש שבו רפי אינו 'תצוגה' עבור אף אחד. 'חדר התצוגה' הפך לחדר טיפולים עבור בעלי החיים.
- לאחר המעבר, רפי נשאר בתוך הטרריום ונעשה מעקב לגבי אופי הפעילות שלו ושל החמוסים לבדיקת רמת הלחץ שהם עלולים לחוות. בדקנו אם הם ממשיכים להיות סקרנים, אוכלים ושותים באופן רגיל או שמתנהגים אחרת מבדרך כלל. מצב זה נמשך חודשים ארוכים.
- בהמשך שיפצנו את המבנה של רפי, לוודא שהוא אטום לכניסה ויציאה של בעלי חיים אחרים (למעט קטנים ביותר)
- הוספנו ברצפה אדמה אמיתית, מעט חציר, ענפים ובולי עץ שונים והשארנו גם את הטרריום שלו עם הדלת פתוחה כך שהוא יכול להחליט היכן הוא רוצה לשהות.
- הכרנו לרפי את ביתו החדש ואת האפשרות לנוע בין המרחבים השונים ולאפשר לו יציאה למרחב הפתוח בהשגחתנו.

בדרך כלל רפי היה מתנשל בחלקים (בדרך כלל בנחשים הנשל יורד כגרב מהופכת, בחתיכה אחת) ובפעם האחרונה שהוא התנשל ,הוא התנשל בחתיכה אחת 🐍- מבחינתנו זה סימן טוב!
היכולת של רפי הנחש להתחדש בעור צעיר ורענן באמצעות ההתנשלות ועוד בחתיכה אחת משולה למעין "לידה מחדש" עבורו וגם עבורינו.
כך, במאמץ משותף, ארוך ומתמשך הצלחנו יחד עם חניכי הכפר לעשות משהו טוב, מעמיק, מלמד ומחבר עבור האחר – עבור רפי שלנו.
פרויקט 'סיפור חיים'
- לכל בעל חיים החי במרחב יש שם, אופי וסיפור חיים. אנו רואים את בעלי החיים כסובייקט, יצור חי בעל צרכים ורצונות בהיבט הרגשי והפיזיולוגי בדומה לבני אדם, ולכן במרחב החי היחס לכל בעל חיים תלוי ומותאם באופן ייחודי לו.
ולכן נתעד את סיפור חייו –
מהיכן הגיע?
הליך קליטתו (ושיקומו – במידה ויש)
הכנת פרופיל התנהגותי הכולל את טיב קשריו עם בני מינו, בעלי חיים אחרים ובני אדם.
נתינת שם לבעל החיים (במידה ואין לו).
תהליך העבודה נעשה עם חניכי הכפר דרך כתיבה ותיעוד צילומי.
פרויקט 'אתגרים'
החיים בכלוב עלולים להיות מנוונים פיזית ו/או נפשית עבור בעלי החיים. לכן יש לספק לכל בעלי החיים אתגרים חושיים וקוגניטיביים מגוונים ומשתנים. הפרויקטים השונים יילכו וייבנו יחד עם התלמידים על פי הצרכים המשתנים של כל בעל חיים במרחב, לדוגמא:
הוספה של ענפים ושינוי מיקום הענפים עבור תוכונים ומכרסמים.
בניית מחסות/מבוכים שונים עבור החמוסים (בריכת כדורים, מיכלים פתוחים בגדלים שונים עם צמר גמלים ועוד)
בניית מבנים לגובה והעשרה עבור העיזים.
בניית אתגרי אוכל עבור החוטמנים.
אתגרי האכלה עבור האתונות והעיזים
סדנת צילום 'נקודת מבט'
- סדנת צילום בהתבוננות חוקרת בנוכחות בעלי חיים
- מטרת הסדנא הינה לחשוף את חניכי הכפר לראייה מודעת על 'עולמם הרגשי של בני האדם ובעלי החיים' ו'התייחסות לאחר' תוך שימוש בכלים צילומיים.
בנוסף, נלמד לעבוד על זוויות צילום, אפליקציות לשיפור תמונה ותוכנות לעיצוב גרפי על מנת לייצר פוסטים, כתבות וגלויות בנושאים הנלמדים. בסיום הסדנא החניכים יכינו את פרויקט הגמר שלהם בהתבסס על נושאי הסדנא.
תערוכת הסדנא תתקיים במרחב בפינת חי עם קהל משתתפים מהכפר ומהקהילה .
סדנת 'לגעת בחומר'
- סדנת עבודה ויצירה עם חומרים מהטבע וחומרים ממוחזרים
- בסדנא נייצר אמנות וכלים שימושיים למרחב החי והמשק החקלאי.
חלק ממהות הסדנא היא האפשרות לתת לתלמידים לבטא תכנים מעולמם הפנימי באמצעות חומרי היצירה. בסדנא נלמד לייצר כלים עם חומרים שונים מהטבע ועם חימר בעבודת פיסול ואבניים.
לימודי אתיקה סביבתית
במסגרת מגמת מדעי הסביבה התלמידים מגיעים למרחב החי ללמוד אתיקה סביבתית בהיבטים הדנים על היחס ליצור חי ומעמדו המוסרי של יצור חי כפרט.
לימודי התנהגות בעלי חיים
במסגרת לימודי ביולוגיה התלמידים מגיעים למרחב החי ללמוד על התנהגות בעלי חיים במישור הפיזי, ההתנהגותי, הרגשי והחברתי.