מגמות לימוד

חקלאות (התמחות בכלבנות) – 5 יח'

מקצוע בחירה עיוני

מקצוע "מדעי החקלאות" הוא מקצוע רב תחומי המביא לידי ביטוי את הידע המדעי, המחקרי והטכנולוגי הרב שהצטבר בארץ ובעולם . 
מקצוע “מדעי החקלאות” הוא מקצוע ערכי, מדעי ומחקרי העוסק בהקניית ערכים הקשורים לעבודת האדמה, רווחת בעלי חיים, עבודת צוות ואחריות, טיפוח לחינוך אסתטי ועוד.

התמחות בכלבנות- בלב כפר הנוער נמצאת כלביית הנעורים שהינה כלבייה שיקומית להקתית. בכלבייה לומדים התלמידים לאלף את הכלבים אשר רובם מגיעים עם רקע של בעיות התנהגות שונות. המטרה היא להביא את הכלבים למצב שבו הם יכולים להשתלב היטב במשפחות שיאמצו אותם ולאלף כלבים בעלי נתונים מתאימים לצרכי נחייה ורפואה. התלמידים  המשתתפים בתוכנית לומדים הן את ההיבט העיוני והן את ההיבט המעשי של אילוף בכלבים ואת טיפול בהם ובשנה השלישית בלימודי המגמה נבחנים במבחן מעקב מעשי  פנימי. המגע עם הכלבים מועיל גם לתלמידים מבחינה רגשית ובעזרת הכלבים הם נפתחים, פותרים בעיות ורוכשים חברים חדשים על ארבע ועל שתיים.  בוגרי המגמה זכאים  בסיום כיתה י"ב לתעודת בגרות .

מכטרוניקה (התמחות ברובוטיקה FIRST ) 10 יח'

מגמה טכנולוגית בהיקף של 10 יח"ל לקראת תעודת בגרות טכנולוגית.

מכטרוניקה היא תחום הנדסה בין-תחומי, המשלב בין הנדסת מכונות, הנדסת אלקטרוניקה והנדסת מחשבים ותוכנה.

התכלית של תחום הנדסה זה היא חקר אוטומטים מפרספקטיבה הנדסית כדי לשרת את המטרה של שליטה במערכות מורכבות ומשולבות חומרה ותוכנה, כמערכות ייצור, רובוטי חלל, תתי-מערכות אוטומטיות לרכב (מערכות בלימה ללא נעילה, מערכות לסיוע בסיבובים) וציוד יומיומי, כמו מצלמות עם מיקוד אוטומטי, וידאו, כוננים קשיחים, נגני סי די, מכונות שטיפה, צעצועים מכניים ועוד.

המילה "מכטרוניקה" הינה שילוב של מכניקה ואלקטרוניקה. במסגרת המגמה התלמידים לומדים את נושאי הלימוד הבאים : רובוטיקה, פיסיקה, חשמל, אלקטרוניקה, בקרים מתוכנתים, תכנות מחשבים, תהליכי יצור ממוחשבים ושפות תוכנה מודרניות.

לרשות התלמידים מעבדות בקרה, אלקטרוניקה ורובוטיקה מהמתקדמות בארץ, שמשמשות אותם ללימודים מעשיים.

במסגרת הלימודים, התלמידים מתנסים בעבודה עם מערכות ייצור המשלבות בקרים, ובנוסף הם מגישים פרויקטים בכיתה י"א וי"ב על בסיס מערכות רובוטיות מתקדמות, הפרויקטים נעשים בהנחיה של מהנדסים מהתעשייה.

תלמידי המגמה יכולים לבחור לקחת חלק בפרויקט הרובוטיקה הבינלאומי First. תחרות ארצית ובינלאומית המושתתת על תחומי המדע, הטכנולוגיה וההנדסה, המאפשרת לתלמידים השותפים בה לחוות באמצעות תחרויות רובוטיקה חדשניות את חדוות היצירה, שוק העבודה העתידי, עבודת צוות, מסוגלות ובטחון עצמי. התלמידים משתתפים בתחרויות בינלאומיות וזוכים בפרסים יוקרתיים.

בוגרי המגמה זכאים בסיום כיתה י"ב לתעודת בגרות +תעודה טכנולוגית איכותית.

לתלמידים המעוניינים יש אפשרות להמשיך ללימודי הנדסאי במכללה הטכנולוגית בכפר לקבלת תואר הנדסאי מכטרוניקה המאפשר המשך לימודים גבוהים בהנדסת מכונות הנדסת תוכנה והנדסת מחשבים.

מדעי חינוך גופני (התמחות באתלטיקה) –  5 יח'

מקצוע בחירה עיוני בשילוב תעודת מדריך כושר גופני במרחב הפתוח (ODF) מטעם מכללת וינגייט.

מקצוע מדעי חינוך הגופני מיועד לתלמידים ולתלמידות אשר אוהבים פעילות גופנית וספורט , עוסקים בהם ומעוניינים לפתח מיומנויות בתחומים אלו.

מקצוע בחירה זה מתאים לתלמידים בעלי מוטיבציה גבוהה המעוניינים לפתח או לשפר את יכולתם הגופנית והאישית, וכן לתלמידים המעוניינים להבין את התהליכים הפיזיולוגיים והפסיכולוגיים המתרחשים בכלל ובזמן פעילות גופנית בפרט, וכך לשמור על בריאות הגוף והנפש.

מורכב מחמש יחידות לימוד: 3 יחידות לימוד עיוניות במדעי החינוך הגופני: אנטומיה, פיזיולוגיה של המאמץ, תורת הכושר הגופני, פסיכולוגיה של הספורט ותולדות החינוך הגופני.

יחידה רביעית של עבודת חקר או עבודה מבוססת פרויקטים בנושא נבחר מתוך חומרי הלימוד

ויחידה חמישית – יחידה מעשית באחד המסלולים הבאים :

  • מדריך כושר גופני במרחב הפתוח (ODF)
  • ארגון מפעלי חינוך גופני וספורט

** כרגע היחידה המעשית היא במסלול הראשון (ODF) בלבד. מאפשרת לאמן במרחב הפתוח לאחר קבלת התעודה.

במסגרת המגמה :

· חשיפה לענפי ספורט שונים כמו גלישה, אתלטיקה וכושר גופני בשטח ובחדר כושר.
· פעילות גופנית בנוסף על זו המתבצעת בשעות החינוך הגופני בבית הספר אשר תורמת להתפתחות תקינה של הגוף והנפש בגיל ההתבגרות.
· הקניית יכולת שליטה טובה במיומנויות ספורטיביות מעשיות וביכולת לפתח כושר גופני אישי.
· הבנת תהליכים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים של העוסקים בפעילות גופנית ובספורט.
· ארגון אירועי חינוך גופני בענפי ספורט שונים. הדבר חושף את התלמידים לאירועי חינוך גופני מחוזיים וארציים.

הלימודים מקנים 5 יחידות בלימודי בחירה כחלק מחוקת הזכאות לתעודת בגרות ומעניקים בונוס אוניברסיטאי (שווה 20 נקודות על ידי האוניברסיטאות) וכן מקבלים העדפה בהרשמה ללימודי הוראה במכללות לחינוך גופני.

ייחודי להדסה נעורים – מועדון גלישה, אצטדיון אתלטיקה, חדר כושר מאובזר.

בוגרי המגמה זכאים בסיום כיתה י"ב לתעודת בגרות עיונית ו תעודת מדריך כושר אישי וקבוצתי Outdoor מטעם המכללה האקדמית בווינגייט.

דיפלומטיה ושליחות – לימודי הרחבה

תוכנית ייחודית בכפר הנוער הדסה נעורים.
העשרה לקראת פתיחת מגמה.

מקצוע דיפלומטיה ושליחות ילמד ברובו בשפה האנגלית! מגמה מגוונת זו תכשיר תלמידים למיומנויות תקשורת, ניהול ומנהיגות, עבודת צוות ועוד.

תכנית דיפלומטיה ושליחות תכלול מסלול המשלב בנוסף ללימודי הבגרות הרגילים התמחות במקצועות דיפלומטיה ושליחות באופן מגוון : אנגלית, הסברה ישראלית, היסטוריה, דמוקרטיה, שיטות ממשל ואזרחות, היכרות עם תרבויות וחיים מחוץ לישראל תוך התמקדות בעולם היהודי.

רכישת כלים לדוגמת דייביטינג, storytelling, עמידה בפני קהל, העברת מסרים, פיתוח יכולות גישור, הובלת תהליכים וכישורי מנהיגות.

הכשרה לקראת שליחות במחנה קיץ יהודי בצפון אמריקה בו התלמידים יזכו להינות מחוויה משנת חיים של הדרכה במחנה קיץ יהודי בצפון אמריקה.

השתתפות פעילה בתכנית עם בית ספר תאום מקהילה יהודית מחו"ל, לכל כפר נוער יצוות בית ספר מקהילה יהודית בחו"ל במסגרת רשת תואמות בתי הספר של הסוכנות היהודית. התכנית תמותג כאיכותית ויוקרתית ומשתתפי התכנית יהנו מתלבושת ייצוגית ואחידה.

למי זה מיועד?
לתלמידים שמדברים אנגלית ברמה טובה – לא חובה להיות דובר אנגלית. מיועד לתלמידים שמתעניינים במישורים הדיפלומטיים, הפוליטיים, הכלכליים והחברתיים. לאלה שרוצים ללמוד ולחוות למידה אחרת.

כיצד לומדים?
במגמה הזאת הלמידה היא דרך העשייה ;משחקי תקשורת, דיבייט, סימולציות ומשחקי תפקידים, ניתוח והערכה של מקרים בינלאומיים, סיורים והרצאות המותאמות למגמה.
החומרים נלמדים מאתרי אינטרנט וחומרים אקדמיים בינלאומיים המותאמים לתכנית הלימודים לשכבות י -יב.
הזדמנות ללמוד מקצוע בינלאומי יחד עם תלמידים מכל העולם.

מגמה מגוונת זו תכשיר תלמידים:

  1. מיומנויות תקשורת: הקשבה, דיאלוג וכתיבה.
  2. מיומנויות ניהול ומנהיגות.
  3. מיומנויות ארגון ותכנון.
  4. מיומנויות פתרון בעיות ויצירתיות.
  5. עבודת צוות

למה לבחור במגמה זו?

  1. לשפר את האנגלית שלך עד לרמה בין-לאומית.
  2. להשיג רגישות, סובלנות וכבוד לתרבויות שונות
  3. לבנות הבנה רחבה יותר של אירועים המתרחשים היום בעולם
  4. לשפר את הסיכויים שלך לשלל הזדמנויות בעתיד (משלחות נוער, צבא, פוליטיקה, דיפלומטיה, אקדמיה ועסקים בינלאומיים)
  5. להפוך ל"שחקן קבוצתי": ללמוד לנהל מו"מ, להתפשר ולהגיע לקונצנסוס
  6. לפתח חוש לחשיבה ביקורתית
  7. לאתגר את עצמך לחשוב "מחוץ לקופסא"

תוכנית הדיפלומטיה מועברת על ידי נציג מהסוכנות היהודית ומלווה על ידי רכז או רכזת תוכנית מטעם בית הספר. התלמידים השותפים בתוכנית זוכים להתגבש עם תלמידים מכיתות אחרות ולהכיר אחד את השנייה ולהינות יחד משלל החוויות.

מידע ונתונים – 10 יח'

מגמה טכנולוגית בהיקף של 10 יחידות לימוד לקראת תעודת בגרות טכנולוגית + תעודה טכנולוגית ברמה גבוהה 3.3.

תחום מידע ונתונים הוא מהתחומים המבוקשים ביותר כיום בעולם הן בצה"ל וזרועות הביטחון , והן בחברות הייטק וחברות עסקיות אחרות .

עולם המידע והנתונים (דאטה) מורכב משלושה שלבים: איתור המידע, ניתוח המידע והצגת המידע.

מטרת הלימודים במקצוע זה היא ליצור בוגר המפנים ידע, מיומנויות וערכים שיקנו לו תחומי עניין מגוונים ואפשרויות בחירה ומימוש של יכולותיו בכל היבטי החיים – האישיים, הצבאיים (למי שמתגייס), האזרחיים, בהשכלה הגבוהה ובשוק העבודה.

המיומנויות הנלמדות במקצוע מתבססות על ההיכרות ההולכת ומעמיקה של התלמיד עם עולם המיומנויות של חקר וניתוח, הנדרשות במאה ה-21 מכל בוגר של מערכת החינוך, ומבוגר המגמה בפרט, ונלמדות במהלך הרצף התלת שנתי.

לימודי המקצוע נועדו להעניק לתלמידיו יכולות לבצע את השלבים האלה בצורה תקפה ורלוונטית מתוך עמידה בביקורת מקיפה. תכנית הלימודים במקצוע המוביל במגמת מידע ונתונים מדגישה את המיומנויות החשובות הללו בצד הסוגיות התרבותיות והערכיות חברתיות במרחב הדיגיטלי.

נושאים משמעותיים במערכות מידע והיכרות עם כלים מתקדמים, דרכים שונות להצגת מידע, התייחסות לחוויות משתמש, חדשנות, יצירתיות והמצאה עצמית – כל אלה הם מקצת הנושאים הנלמדים בה.

מבנה הלימודים במגמה:
כיתה י' – פרויקט הערכה חלופית – מהווה 30% מציון בחינת הבגרות
כיתה י"א – ניתוח ואיתור מידע – בחינת בגרות מתוקשבת – 5 יחידות לימוד
כיתה י"ב – מידע וידע באינטרנט – פרויקט גמר – 5 יחידות לימוד

  • פתיחת המגמה תלויה במספר נרשמים.

קישורים למידע נוסף למתעניינים:
אתר המגמה (משרד החינוך)
עדכוני מפקחת המקצוע (משרד החינוך)
תכנית הלימודים במגמה

מגמת קולנוע ומדיה (תקשורת) – 5 יח'

מקצוע בחירה בהיקף של 5 יח"ל לקראת תעודת בגרות עיונית.

מקצוע בחירה זה מחנך למצוינות מקצועית, לחשיבה ביקורתית ולהבנת ולמידת "עולם" התקשורת והקולנוע.

במהלך שנות הלמידה יעברו התלמידות/ים תהליכי התנסות בצורות שונות של מדיה ויזואלית; בסרטי קולנוע עלילתי ותיעודי, סרטי ניו מדיה. תהליך זה ישתלב בעולם התוכן המתחדש ברשתות המדיה ויאפשר התמחויות שונות בהתאם להתעניינות של כל תלמיד/ה.

מקצוע בחירה מעניק לבוגרותיה ולבוגריה עומק מחשבתי ויכולות ביצוע גבוהות, דרכן הם יכולים: לחלום, לבטא רעיונות, ליצור סרטים.

למי מיועד?
לתלמידים בעלי עניין וסקרנות במדיום הקולנועי ובעשייה הקולנועית.
תלמידים יצירתיים שיכולים ליצור לביים לצלם להפיק ולערוך וליהנות מפרסום תוצרתם.

התלמידים מפיקים פרויקטים בקולנוע , סטליס ויוטיובריות .הפקת סרטים, , וולוגים ,בלוגים, תערוכות צילום, עיתוני בתי ספר דיגיטליים ויכולים להיות מובילי דעה בין חבריהם. ידע הוא כוח והיכולת לספר סיפור מצולם הוא שליטה בתודעה. כך אמר אורסון וולס, ואכן תלמידי הקולנוע והמדיה הם מובילי דעה ומומחים בתחומם.

הלימודים כוללים:
בצד המעשי: בימוי סרטים, תסריטאות,צילום, תאורה, גריפ, משחק, עיצוב סט, ניהול הפקה, עריכה, סאונד, עריכת פסקול.
בצד העיוני: שפת הקולנוע, תחנות יסוד בתולדות הקולנוע, חשיבה ביקורתית, תיאוריות קולנוע וניו מדיה.

הרכב יחידות הלימוד
מורכב ומשלב תחום מעשי ותחום עיוני. ציון הבגרות הסופי מתחלק באופן שווה בין שני התחומים (50% עיוני + 50% מעשי).
בתחום המעשי: התלמידות/ים יוצרות/ים תיק עבודות הכולל השתתפות מקצועית בשני סרטים קצרים בכיתות י-יא.
בכיתה י"ב התלמידות/ים נבחנות/ים על סרט הגמר שיצרו באחד מן התפקידים הבאים: במאי/ת, צלמ/ת, עורכ/ת, מפיק/ה.
בתחום העיוני: בכיתה י' מגישים עבודה ונבחנים על סרט קצר. בחינת בגרות פנימית נוספת מתקיימת בסוף י"ב.
שילוב בין החלק העיוני למעשי יאפשר קבלת 5 יח"ל.

הבוגרים זכאים:
מקצוע בחירה תקשורת , הקולנוע, סטילס ויוטיובריות שואףלהוציא בוגרות/ים בעלי יכולות חשיבה לצד שימוש בטכנולוגיות. יכולות אשר יפתחו גם אפשרות להשתלב באחת מן יחידות צה"ל העוסקות בכך.

יתרונות

  • 5 יחידות בקולנוע המקנות בונוס במוסדות אקדמיים.
  • המקצועות הנלמדים במגמה מאפשרים לבוגרים שלנו להמשיך לי"ג ולי"ד ולרכוש תעודת הנדסאי.
  • תיק העבודות שלכם (התרגילים והסרטים שתיצרו) ישמש אתכם הלאה כתיק עבודות ליחידת ההסרטה, גלי צה"ל, שיווק ודברור דיגיטאלי ודוברות בצבא, והלאה בחייכם המקצועיים, זאת מעבר להנאה וחוויה שמובטחת לכם כבר היום, בהווה.

בוגרות/י מגמת קולנוע – ניו מדיה הן/ם נשים ואנשים אשר עברו דרך ארוכה ומסע חוויתי בדרך להגשים את חלומותיהן/ם.

• תלוי מספר נרשמים.

ספרות ושפה רוסית – 5 יח'

מקצוע בחירה עיוני

תכנית הלימודים כוללת נושאי חובה ונושאי בחירה על השפה והתרבות הרוסית וגם על יצירות ספרות. רוסית השפה הרשמית של רוסיה היא השפה המדוברת ביותר באירופה. יש מעל 300 מיליון בני אדם בעולם דוברי שפה זו, ובישראל לבדה מעל מיליון בני אדם מדברים רוסית. בוגרי המגמה זכאים בסיום כיתה י"ב לתעודת בגרות עיוני ורשאים לבחור מקצוע תגבור נוסף של 5 יח' .

כיתת מצויינות

כיתה ייחודית, דיגיטלית, רב תחומית רבת העשרה הנלמדת במרחבי הכפר ומאגדת בתוכה מקצועות מאתגרים בתוכנה / סייבר / מידע ונתונים כחלק מכיתה וירטואלית עם העשרה עולמית בדיפלומטיה יזמות וחדשנות.

לכיתה יתקבלו תלמידים נבונים, סקרנים, ערכיים, מצטיינים ומתעניינים בתחומים שונים.אוהבי ספורט, מעורבים חברתית ושואפים להרחיב את הידע בתחום התעניינותם וכן לחשוף את התלמידים לעולמות תוכן מומלצים בשאיפה להשתתף בעבודות גמר ברמה של 5 יחי'.

הכיתה תיחשף להעשרה, מפגשים עם מרצים אורחים, סדנאות תוכן וביקורים במקומות שונים לאורך השנה עם שיתופי פעולה עם תלמידים בארץ ובחו"ל.

לתלמידים תתאפשר ביטוי החזקות והיצירתיות, עבודת צוות, מנהיגות עם עידוד יוזמות שונות במסגרת PBL , אחריות חברתית, דבקות במטרה סובלנות ונתינה.

הכיתה תיפתח על בסיס הרשמה בשנת הלימודים הבאה- תשפ"ד