מגמות לימוד
מדעי החקלאות (התמחות בבעלי חיים: כלבנות)
לימודי המגמה מתרכזים בבריאות, גידול וטיפוח כלבים והצרכים המיוחדים שלהם, דרך הטיפול הנכונה בכלבים על פי מצבם הפסיכולוגי והחברתי, העמקת הקשר אדם-חיה-סביבה ועוד.
התכנית עוסקת גם בהרחבה בעולם הכלבים ומשלבת לימודים עיוניים ועבודה מעשית במשק החי ובכלבייה של הכפר. הלימודים העיוניים כוללים ביולוגיה, חקלאות בעלי חיים, היסטוריה של החקלאות, תהליך הביות על ידי האדם, יצירת גזעים שונים, טיפוח תכונות רצויות, מיני גזעים קיימים, שימושים שונים שאדם נעזר בכלבים, טיפול יומיומי ועוד. לימודי המקצוע משלבים עבודה מעשית עם הכלבים מכלבייה של הכפר.
המקצוע נלמד בהיקף של 5 יח”ל בחלוקה: 3 יח”ל מבחן בגרות חיצוני ו 2 יח”ל מחקר מעשי ובחינת מעקב באילוף כלבים.
*קישורים למידע נוסף (מתוך האתר של משרד החינוך) למתעניינים: אתר המקצוע תוכנית הלימודים
רובוטיקה
רובוטיקה הוא מקצוע טכנולוגי רב תחומי המוביל כיום את עולם המדע והטכנולוגיה של המאה 21 ומשמש כמקור לחידושים טכנולוגים אליהם אנו נחשפים בשנים האחרונות.
רובוטיקה הינה התחום המרכזי בעולם מכטרוניקה. רובוטים ומערכות רובוטיות שהם שילוב של מערכות מכניות, חשמליות ואלקטרוניות המבוקרות באמצעות מחשב.
רובוטים משולבים כיום בכל תחומי החיים, בהייטק בתעשייה המודרנית במערכות אזרחיות, ביטחוניות וביתיות. בעולם התעופה, החלל, הרכב ועוד.
לימודי רובוטיקה מכינים את הבוגר לתפקידים רבים בעולם ההיי טק, התעשייה, מערכת הביטחון ועוד. לימודים אלו משלבים לימודים תיאורטיים והתנסותיים המתקיימים במעבדות מתקדמות העומדות לרשות התלמידים.
בסיום הלימודים, התלמידים יהיו זכאים לתעודת הסמכה טכנולוגית.
המקצוע נלמד בהיקף של 5 יח”ל עד 10 יח”ל.
ביולוגיה (מגמה חדשה)
הביולוגיה נוגעת לכל אחד ואחת מאתנו. בתכנית הלימודים נכללים נושאים הקשורים לחיי היום יום ורלוונטיים לתלמידים, וכן נושאים מרתקים שחלקם נמצאים בחזית המדע.
בכל מרכיבי התכנית מיושמים עקרונות כללים של פיתוח אסטרטגיות חשיבה ולמידה וכן אלה הייחודים לתחומי התוכן בביולוגיה. שילוב הוראה ולמידה בדרך החקר, בביצוע ניסויים במעבדה, בעבודת חקר ובקריאת מאמרי מחקר וניתוחם, מאפשר להעמיק את הבנת התכנים תוך הבניית יידע על ידי התלמידים.
בנוסף מושם דגש על היבטים ערכיים, איכות סביבה, קיימות אתיקה רפואית. עיסוק בהיבטים אלה, בשילוב עם רכישת ידע רלוונטי, מאפשר ללומד להיות מעורב בתכנים אתיים סביבתיים העומדים על סדר היום.
לימודי המגמה מאפשרים לבוגרים להיות אחראים לבריאותם ולסביבתם ולהבין את התמורות במדע והשלכותיהן על הפרט והחברה. הבוגרים יוכל להתמודד בעתיד עם אתגרים בתחומי הרפואה, הטכנולוגיה, החקלאות, שמירת הטבע והסביבה.
למה כדאי ללמוד ביולוגיה ?
• ביולוגיה נוגעת לחיים ורלוונטית לעולם מדעי טכנולוגי.
• מקצוע הביולוגיה מעניק בונוסים בהליך הקבלה למוסדות להשכלה גבוהה והוא מהווה תני לקבלה לרוב החוגים המדעיים .
• נושאים מרתקים הנמצאים בחזית המדע והמחקר .
• מקצוע מאתגר המפתח מיומנויות חשיבה וביצוע ברמה גבוהה.
המקצוע נלמד בהיקף של 5 יח”ל וכולל : בחינת בגרות חיצונית עיונית , ביוחקר, ביוסיור ומעבדה מעשית.
*קישורים למידע נוסף (מתוך האתר של משרד החינוך) למתעניינים: אתר המקצוע תוכנית לימודים
מנהיגות חינוכית (מגמה חדשה) – 5 יחל
תכנית הלימודים במגמה בנויה כמסע של שלוש שנים להתפתחות מנהיגים חברתיים, עוצמתיים בעלי ידע, כלים, מיומנויות והתנסות מעשית בכל שלבי צמיחת אקטיביזם חברתי . תהליך התפתחות זה הינו עמוד שדרה מרכזי של המגמה המתווה את רצף הקורסים, הסדנאות, הסיורים והרצאות האורח לאורך שלוש השנים .
תכני הלימוד – תוכנית הלימודים בנויה כמטריצה תוך התייחסות לחמישה תחומי למידה רוחביים לאורך שלוש שנים (י-יב):
- סוציולוגיה המהווה בסיס ידע ורקע מוצק להבנת הצרכים וקהלי היעד הפוטנציאלים למנהיגות ואקטיביזם חברתי הבנת הסביבה בה הם פועלים (בית הספר, קהילה, מדינה).
- פסיכולוגיה הפוגשת את המנהיגים הצעירים במקומות בהם הם נדרשים להתמודד עם יישום היוזמה החברתית וידרשו להיות מודעים להשפעות פסיכולוגיות בתוך התהליך המורכב.
- חקר המהווה בסיס של הקניית כלים והתנסות בלמידת עומק של נושאים ממוקדים בכל יוזמה מנהיגותית חינוכית.
- אקטיביזם ומנהיגות – הובלה של תהליכים ומהלכים, הנהגה עצמית (בניית מטלות, תכנון וארגון סיורים) עמידה מול קהל ועוד.
לקריאה מורחבת על המגמה – לחצו כאן
אומנות הקולנוע
חיים בסרט ?
מגמת אומנות הקולנוע מאפשרת לכם לגעת בחלום.
בתחום העיוני אנו שמים דגש על הכרה והבנה של הקולנוע, צפייה ביקורתית בסרטים, תולדות הקולנוע, והכרת סגנונות (ז’אנרים).
בתחום המעשי תחוו את כל שלבי היצירה הקולנועית , הנדרשים ליצירת סרט: הפקה, כתיבת תסריט, צילום בימוי ועריכה על תוכנות מחשב מתקדמות.
יתקיימו ימי שיא במגמה חווייתיים ומפגשים עם אנשים מעולם הקולנוע, כמו, יוצרים במאים ועוד.
המקצוע נלמד בהיקף של 5 יח”ל.
המגמה לכלל התלמידים למעט ל”ב אתגר.
*קישורים למידע נוסף (מתוך האתר של משרד החינוך) למתעניינים:
אתר המקצוע תוכנית הלימודים
ספרות ושפה רוסית
הרוסית היא אחת משלוש השפות הכי מדוברות בעולם. היא מוכרת כשפה רשמית במוסדות בינלאומיים.
תכנית הלימודיים מותאמת לדוברי עברית ורוסית.
במסגרת המגמה מתמקדים בספרות ובתרבות הרוסית וביצירות ספרותיות קלאסיות מהעולם של מדינות חבר העמים.
המקצוע נלמד בהיקף של 5 יח”ל.
המגמה פתוחה לתלמידים עולים, נעל”ה ודוברי השפה הרוסית.
*קישורים למידע נוסף (מתוך האתר של משרד החינוך) למתעניינים:
אתר המקצוע תוכנית הלימודים
עבודות גמר (עבודות מחקר ברמה של 5 יח”ל במקצועות לא טכנולוגיים)
עבודות מחקר אישיות במגוון נושאים מתחומי מדע שונים, כגון : ביולוגיה, חקלאות, פסיכולוגיה, מדעי המחשב, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה. התלמידים אשר נכנסים לתוכנית, יכולים לבחור במסלול תלת שנתי ( י’-יב’) או דו-שנתי (י’-יא’ או יא’-יב’). בדרך זו משיגים תלמידי בית הספר עוד מקצוע מורחב נוסף לתעודת בגרות.
*קישורים למידע נוסף (מתוך האתר של משרד החינוך) למתעניינים:
אתר המקצוע מידעון עבודות גמר
אולפן עברית
ידיעת השפה העברית היא תנאי חשוב להשתלבות העולה בחברה הישראלית. האולפן הוא מסגרת לימוד של השפה העברית. תלמידים עולים ותלמידי תוכנית נעל”ה המגיעים ללמוד בבית הספר “הדסה נעורים” מקבלים אפשרות ללמוד אולפן בהיקף של 20 שעות בכיתה ט’ ובהמשך, 6 שעות נוספות בכיתה י’.
אחרי הצהרים, במרכז למידה, מקבלים תלמידים עולים אפשרות לשיעורי עזר במסגרת אולפן ערב.
לימודי העשרה והרחבה
- נבחרת תלמידות ותלמידים” FIRST”
פרויקט For Inspiration and Recognition off Since and Technology) FIRST ROBOTIC COMPETION) הוא ראש החץ בהתוויית כיוון של נוער בגילאים השונים לטכנולוגיה מעשית. רובוטיקה משלבת בתוכה את כל גווני הטכנולוגיה: חומרה, תוכנה, מכניקה, פיזיקה וכו’.
אולם FIRST עושה הרבה יותר מכך: היא גורמת לבני נוער לעבוד בקבוצות, לחלק משימות, לקחת אחריות, לשתף פעולה. שורשי ההייטק הישראלי נטועים בפעילויות של FIRST, בין אם זה ביזמים, פיזיקאים, מהנדסים, אנשי תוכנה ורובוטיקה שהתחילו את ההכרות שלהם עם עולם ההייטק ב-FIRST ובין אם זה בהכשרה שניתנה להם לשרות צבאי מועיל למדינה כתוצר לוואי לפעילות ולערכים המושרשים בתוכנית.
FIRST Robotics Competition משלבת את ההתרגשות וההתלהבות של עולם הספורט עם הדיוק וההקפדה של המדע והטכנולוגיה.
נבחרת התלמידות והתלמידים XO המייצגת את כפר הנוער ובית הספר הדסה נעורים משתתפת בהצלחה בכל שנה בתחרויות ארציות ופעמיים זכתה לייצג את ישראל גם בתחרויות בחו”ל כתוצאה של הישגיה בתחרויות המקומיות.
הנבחרת מקבלת כל שנה אתגר חדש לתכנן, לבנות ולתכנת רובוט שישתתף באתגר שפרויקט FRC של FIRST העולמי מציב בפניה, הילדים בהדרכת מנטורים, שחלקם בוגרי הקבוצה וחלקם מתנדבים שמלווים את הקבוצה מיום הקמתה, מצליחים להתמודד עם האתגר הקשה ולהתמודד עם קבוצות מכל רחבי הארץ והעולם.
הנבחרת מתחרה על הפרסים השונים, מפתחת מותג וזהות קבוצתית, מגייסת כספים ומשאבים, מקבלת החלטות בלחץ של זמן ופועלת לקידום STEM בקהילה המקומית. התלמידים בנבחרת חווים את חדוות היצירה, עבודת הצוות , מסוגלות ובטחון עצמי . בתהליך לומדים על תהליכי שיווק, הכירות עם שוק העבודה הארצי ועולם הייטק המקומי והבינלאומי.
בזכות השתלבותה של הקבוצה בפרויקט הנהלת FIRST ISRAEL מיקמה את בסיסה בכפר ופועלת מיתוכו תוך שיתוף פעולה עם כפר הנוער הדסה נעורים וקבוצת XO המייצגת את הכפר.
הנבחרת פתוחה לכלל התלמידים. אתר התוכנית (ארצי).
- משק חקלאי – בית ספר, בכיתות ט’ ויוד
מידי שבוע תלמידי כיתות ט’ ויוד מגיעים למשק החקלאי ומשתלבים בשלל הענפים (חקלאות, כלביה ומרחב חי), התלמידים מגיעים במסגרת שעות הלימודים. שילוב התלמידים בתוכנית המשקית מקנה להם ערכי יסוד ומייצרת עבורם שייכות למקום בקרב חניכי הכפר.
במסגרת תוכנית מצוינות “עבודות מחקר” שמתקיימת בכפר כבר מספר שנים , מוזמים תלמידי כיתות י’-יא’ לביצוע עבודות מחקר גם במשק חקלאי.
המשק החקלאי נותן פלטפורמה ולווי במקצועות:
הידרופוניקה (“גידולי מים”) – היא צורת גידול צמחים במצע מנותק, ללא שימוש בהזנה באמצעות קרקע. קיימות מספר שיטות לעשות זאת.
אקוופוניקה – דרך לגידול צמחים בסביבה מימית בשימוש בבעלי חיים כמו דגים למערכת ממחזרת, המעניקה דשונת טבעית.
צוות המשק שם למטרה לפתח בתחומיו בסיס לביצוע משימות מחקריות לתלמידי כיתות ט’ וגם לתלמידי כיתות מגמת מדעי החקלאות(יחידת האגרוטופ). משימות חקר כוללות הקניית יכולת תכנון וביצוע מחקר על ידי התלמיד בהנחיה של המורים בבית הספר וצוות המשק בשטח. - מרכז למידה
סביבת לימודית ייחודית לכלל תלמידי בית הספר.
ההוראה יחידנית או בקבוצות קטנות, המאפשרת מיקוד רב יותר בתלמיד ובצרכיו ע”י מורים וסטודנטים להוראה, המאתרים קשיים בלמידה ויודעים לתת מענה מתאים.
המרכז פתוח בשעות אחר הצהריים עד הערב.
שיפור ניכר במוכנות הלימודית ובהצלחה לבחינות הבגרות.
מערך תמיכה במרכזי הלמידה מתמקד במקצועות הליבה (מתמטיקה, אנגלית, שפה) ומיועדים לתלמידי הכפר, אשר זקוקים לשפר או/ ולחזק את הישגיהם הלימודיים או לפתח (דרך התרגול) מיומנויות אוריינות מתמטית, שפתית ומדעית. בדרך זו מתאפשרת לתלמידים הגשה בטוחה למבחני בגרות במקצועות השונים.
כמו כן, מרכז הלמידה בכפר הנוער “הדסה נעורים” נועד לתמרץ ולעודד תלמידים להתקדם בלימודים ולבצע מעבר בין 3 יח”ל ל- 4,5 יח”ל באנגלית, ולבחור בלימודי 4 ,5 יח”ל במתמטיקה.
ההתקדמות הלימודית במרכז למידה אפשרית באמצעות מספר תוכניות ופרויקטים : פר”ח (בשיתוף פעולה עם המרכז האקדמי רופין); עמותת “עתיד +” (מתן עזרה פרטנית במתמטיקה ברמה 4-5 יח”ל); בית ספר וירטואלי והמקפצה של משרד החינוך. בנוסף, מקדמים את תלמידי הכפר צוות מורים מבית הספר ומהסביבה.